Vinge fogas nu till vinge

 2022-09-12 

Vinge fogas nu till vinge
En tät väv    Den stora vingen lyfter
nu till flykt    Högt    Utan-
för den blå jorden
Vi levde detta; det var vårt hem
Vi är nu stjärnornas hemsökelse
Stjärnornas vind blåser    Solens vind
är bara en liten vind
Tidens flykt    Som är själva vinden,
                                 stjärnljuset

Vi ser in i det inre
Universums svarta vinge, med dess färger 
                                  av stjärnor
Allt vidare flykt    Vi vecklas ut 
ur dess osynlighet    Det osynligas
                                    dimensioner
vecklas ut; som födselhinnor, 
genomskinliga    Detta finns inne i oss
Detta fanns inne i oss; det som var vi

Vingens form är svagt böjd; det finns
                              ingen väg tillbaka
Vi ser in i stjärnornas ögon    De ser på oss
med sin strålande blick
genom tomheten och mörkret

Har aldrig riktigt tjongat med Göran Sonnevi förr. Men här! Nu!
Oj oj oj, nu.  
 
Skarven mellan sommar och höst. En sådan skör tid, alltid heartbreak för mig – i år extra mycket så. Att då få krympa inför världsalltet. Ja tack. Ja. Tack.

Härom natten stod jag under stjärnornas strålande blick, samtidigt gigantisk och liten. Trösten i att det som är så stort, en storm och en tsunami inombords, på samma gång jubel och smärta, blir till intet under himlavalvet. 
 
Att låta det strömma igenom mig, allt det som är naturen, som är universums svarta vinge. Att låta allt pågå i samma eviga sekund. Allt som finns, detta nu. Bara detta allt, alltid. I samma sekund som du låter allt lämna dig. Blir du fylld på nytt. Om du öppnar för den tomheten. Litar till den. Vingen i ditt inre. Följer den

Ingen väg tillbaka. Men en väg. Den kan vi gå. Foga din vinge till min. Vi kan gå.
 
Vi ser in i stjärnornas ögon    De ser på oss
med sin strålande blick
genom tomheten och mörkret
 
 
Krymp mig, kära himlavalv. Ta mig högt utanför den blå jorden.



Kommentarer

Populära inlägg