Världens bästa utbrytarcirkel

 2021-05-24

Våra armar vilar på vattnet
och fingrarna trasslar in i varandra och vaggar
och aldrig sker annat än att vattnet
stiger och sjunker 
och våra armar
vaggar omkring med strömmen

Men djupet
tändes av ljus
och blänker av blixtsnabba rörelser

Ordinarie bokcirkeln ligger i träda. Det föds barn, och skrivs bok. Upp på scenen då: Utbrytarcirkeln! Som jag saknat att på detta sätt få djupdyka i litteraturen, universum och allting. Och inte minst få ta del av vänners inre utifrån gemensamt läst text. 
 
Den ironiske och ångestridne vardagsmystikern Karl Vennberg visade sig vara en utmärkt utgångspunkt för just detta. Och ja, jag läste hela Requiem (alla 17 verser) högt. Lyckliga alla som satt runt oss på restaurangen!


Kvällens rågbröd.
 
Bra dikt kommunicerar innan man förstår den, skrev T.S. Eliot. För mig kommunicerar nog dikt allra bäst just innan jag börjat tänka allt för mycket kring den. När vi för en stund befriar oss från oket att förstå kan diktens själva grundton träffa hjärtat. Det är onekligen ett sidospår till självananlysens trista ringlinje, för att tala Vennbergska. 
 
Vi tar några rader till va? (även om det bästa är att läsa hela sviten).

Elden har slocknat
eller småpyr i kväljande mörker
i ångande kväljande mörker
kan fruktkapseln öppnas
kan eld som har slocknat bli till värme
kan mörker bli mylla
kan bleka källargroddar
ångeststräckta stänglar
finna sin sol sin dröm
och växa i detta växlande ljus
leva med sommarvindens 
levande frihet
vind som kommer
långt ifrån haven
stryker genom vassen
silar genom gräset
bär fjärilar
och befruktar blommor

leva med sommarvindens 
levande frihet

Den här biten får jag nog ändå återkomma till. För jag älskar ju faktiskt också att tänka kring dikt.

Requiem i sin helhet hittar ni i Halmfackla från 1944. Och här skriver jag mer om Karl Vennberg.

Kommentarer

Populära inlägg