Björnjakt

 2023-08-17
 
Stora björn, kom hit ner, raggiga natt,
du molnpälsdjur med de gamla ögonen,
stjärnögon,
dina labbar bryter sig glimmande fram,
genom snårskogen med klorna,
stjärnklor,
noga vaktar vi hjordarna,
trots att du bannlyst dem, och vi misstror
dina trötta flanker och de vassa,
halvt blottade tänderna, 
du gamla björn. 
 
Från Åkallan av Stora björn av Ingeborg Bachmann, ur diktsamlingen med samma namn från 1956. 
 
 
Det var när jag lyssnade på Sara Parkmans Björnen förra veckan som jag kom att tänka på den. Visst måste hon ha läst Bachmann? Men när jag skulle dubbelkolla dikten hittade jag den ingenstans. Var och när hade jag läst? Mindes bara något vagt om detta molnpälsdjur, stjärnklor, skog och natt ...  Googlade utan resultat (hur är det ens möjligt), inget i bokhyllan. Var, var, var? Gavs det inte ut en Bachmann-samling på svenska för några år sedan (snart tio visade det sig). Slut på förlaget. Nå, det finns ju antikvariat. 
 
I måndags låg den i brevlådan. Och visst måste hon ha läst, Sara? Om inte annat är jag en diktsamling rikare. Passande titel dessutom. 
 
 
(Och fett ändå att vara nörd. Man har liksom sällan tråkigt.)

Kommentarer

Populära inlägg