världens bästa bokcirkel

 2023-03-05
 
Hur väljer ni var bokcirkeln ska träffas undrar ni. Jo, men vi äter tematisk. Lätt som en plätt. Kan man tänka. Så länge boken är typ fransk eller italiensk eller japansk ja. Eller sida upp och sida ner fylls med matbeskrivningar. 

Men vad med den där österrikiska boken där de bara åt en halv grapefrukt och sallad utan dressing? Eller den som utspelade sig på ett sjukhus? Man får vara kreativ. I den förra tog vi fast på en viktig scen i en hotellbar. I en senare valde vi ett ställe på Lasarettsgatan då vi inte hade jättelust till någon sjukhuskafeteria. Osv. Roligt för det mesta. Trixigt ibland. Lite väl många gånger har vi fuskat oss till Gyllene Prag (men de åt ju faktiskt på en restaurang som hette Prag i Simone de Beauvoirs Misstag i Moskva!! Och Huvudpersonen i Styr din plog... går ju faktiskt fram och tillbaka över gränsen mellan Polen och Teckien!!). Och under pandemin hade vi lyxen att kunna ses i Litteraturhuset. Ett helt eget hus får väl sägas vara en ära för vilken bok som helst. 

I Räv och jag av Catherine Raven (Räven! Ja, vi bor i Göteborg, det förpliktigar) som vi cirklade igår är det inte direkt maten som står i fokus. Vid ett tillfälle äter huvudpersonen choklad. Och så sätter hon ut ägg till skatorna. Räv äter desto mer, men sorkar, möss och insekter ...? Efter en hel del funderande; Foxes (alltså nä, en sportbar – vi är ju rätt så kräsna med akustiken), Skatan Bistro (för långt bort från mitt jobb – vi vill ju inte behöva träffas mitt i natten) landade vi på Walk in the Park. Huvudpersonen har ju ändå jobbat i nationalpark.
 
 
Boken då? Jo, den gav upphov till fina tankar och samtal (och fick mig att läsa om Lille Prinsen som är en gammal favorit). Raven kan beskriva. Men kan hon berätta? Någon hade gärna fått berätta för henne att allt inte måste skrivas ut. Jag föredrar när författaren lämnar lite rymd åt läsaren att tänka i. Och boken hade utan problem kunnat kortas med 100 sidor. Vill ni läsa underbarare så kallad nature writing rekommenderar jag Nina Burtons Livets tunna väggar. Jag rekommenderar också att ha en bokcirkel. Det är alldeles alldeles. Speciellt min.
 
 
Next stop: Europa av Maxim Grigoriev. Att välja ett ställe utifrån en bok som handlar om en hel världsdel ska väl i alla fall gå rätt lätt. Kan man tänka.
 

Kommentarer

Populära inlägg