Kopparsol

2023-01-18
 
Solen strålar in i spegeln
In i skinnet genom spegeln
Nära in i skinnet sol
Vinterns vita kärna spegeln
Koppargrova vinter sol
In i ryggradsskinnet spegeln
In i skinnet kopparsol
 
Tydligen har Göteborg haft i snitt en soltimma per dag i januari. Jag flyr till poesin. Håller på med en recension av Ann Jäderlunds Dikter 1985-2019. Håller på. Ja det kan man säga. Jag har tillbringat nio månader med dessa drygt 1100 sidor nu. Nio månader. Ett litet liv. Ändå syns jag mig knappt ha börjat. Hade kunnat läsa varje dikt i ett halvår. Varje versrad ett halvår.
 
In i skinnet kopparsol. In i skinnet kopparsol. In i skinnet kopparsol. 

För varje gång lite ljusare. Lite varmare. Besvärjelsen. Lys. In i mig.
 
In i skinnet kopparsol.         
                                              In         i        skinnet.         
                                                                                       Kopparsol.    
                                                                                                        Kopparsol.    
                                                                                                                         Kopparsol. 


Bilden är från december. En ljusare månad. Dikten ur samlingen mörker mörka mörkt kristaller från 1994.

Kommentarer

Populära inlägg