världens bästa bokcirkel

 2022-08-01

 

Kära, kära cirkel.

Men där är de ju! Världens bästa sommarcirkel! Solkyssta och semestriga och kanske lite extra gulliga just denna kväll. Drygt fyra år och 30 böcker firades med sedvanligt temaätande. Meningarna var delade om Senseis portfölj av Hiromi Kawakami – jag vet inte om det var boken eller min egen splittrade läsning som drog ner betyget hos mig. Men tyckte inte berättelsen grep tag alls förrän (kanske lite) i de allra sista kapitlen.

Men vi fick skratta mycket, och prata allvar. Även om livet utanför litteraturen. Just så som det är när relationer är som bäst ju. Den slags relationer som inte riktigt var bokens karaktärer förunnade. Och när anledningen till min splittrade läsning kom upp; en varm hand på min axel, orädda frågor, mjuka blickar. Omtanken som strömmade. Tack för den och tack för cirkeln. Jag har sagt det förr och jag säger det igen: De är i sanning världens bästa! 

Next stop: Vinternoveller av Ingvild Rishøj. Mitt val.

Kommentarer

Populära inlägg