Alt som er vakkert

 2022-08-05
 
Dra fra gardinene.
Åpne vinduet.

Kle av deg
det harde blikket.

Ta på deg klærne.
Lås opp døra.

Alt som er vakkert
leter etter deg.
 
På fredagskvällen bubblar det i blodet, man skolkar från att läsa en diktsamling man ska recensera för att istället få dyka ner i Joakim Kjørsviks förment enkla, men djupt innerliga, djupt drabbande kärlekslyrik. Ett vardagligt, rusigt dårskap – alldeles, alldeles underbart att befinna sig i.

Trycker hans ord mot mitt hjärta. Som slår. Och slår.

Dagens boktips: 25. september-diktene.

Och kanske (ha ha ja kanske?!) talar jag i egen sak här, men man måste ju älska en kunnig bokhandlare. När jag smet in i en bokhandel i mina gamla kvarter i Oslo och frågade efter ny norsk lyrik tryckte min välgörarinna, förutom denna, Karoline Brændjords Jeg vil våkne til verden i händerna på mig med ett: Hvis du ikke liker det kan du bare komme tilbake og mase på meg. Precis som jag brukar göra när jag sålt mina favoriter. Hyfsat säker på att slippa skäll. När jag kommer tillbaka ska jag ge henne en smällkyss. Jeg håper hun liker det.

Återkommer angående Brændjord. För nu måste jag låta hjärtat fortsätta svämma över tillsammans med Kjørsvik.

Kommentarer

Populära inlägg