Pronoia

 2022-06-17

Oh, God, if I'm anything by a clinical name, I'm a kind of paranoiac in reverse. I suspect people of plotting to make me happy.

– J. D. Salinger: Raise High the Roofbeam, Carpenters and Seymour : An Introduction
 
Det finns tydligen ett tillstånd kallat pronoia som ska vara motsatsen till paranoia. Det vill säga att man istället för att tro att världen konspirerar mot en, är övertygad om att världen vill en väl. Begreppet var ännu inte uppfunnet då J.D. Salinger skrev Res takbjälken... men det hindrar inte att jag alltid har älskat detta citat. Precis som jag älskar boken (bra mycket mer än vad jag älskar den betydligt kändare Räddaren i nöden).

Jag har också turen att känna på samma sätt som Seymour gör här. Jag tror för det mesta både världen och människorna om gott. Kanske är det naivt. När man ser på det som vi så gärna benämner Världshändelserna, eller för den delen vad som sedemera sker med Seymour själv, känns det ju onekligen så.
 
Men låt mig ändå få fortsätta vara en naiv pronoiker. För det är ju ett tillitens tillstånd. En nåd. Dessutom just nu – ett sånt plötsligt ösregn av glädjeämnen! Också det en nåd, efter vinterns tyngd. Indeed I suspect people of plotting to make me happy ... Tack för det. Fast nog kunde jag behöva lägga takbjälkens stadga till all denna flödande känsla. 
 
Nåja, landar gör man alltid förr eller senare. Och läs boken. Den är fantastisk. 

Sommarens omläsning? Ja, definitivt.


Kommentarer

Populära inlägg