Världens bästa bokcirkel

 2022-02-05

"Han visste att det värsta låg framför honom. Han kunde redan ana att en värld av bekymmer väntade bakom nästa dörr men samtidigt låg det värsta som kunde ha skett redan bakom honom; det ogjorda, det som kunde ha varit – som han varit tvungen att leva med under återstoden av sitt liv."
 

 

Beständighet har inte varit någon framträdande känsla de senaste två åren, men när det värsta nu snart verkar ligga bakom oss visar sig #världensbästabokcirkel vara en av få saker som stått stadigt genom pandemin (och i allmänhet). Det ger hopp.

Och mörka teman till trots var också hopp en av mina starkaste känslor när jag läste Claire Keegans mästerliga Det tredje ljuset / Små ting som dessa. Det var även något av det bästa jag läst på mycket länge. Som Anders sade: "Man vet att det är en femma när man stänger boken och känner: jag vill läsa om prick nu". 

Ja, jag vill läsa om prick nu. Men först cirkelns next stop: Häng City av Mikael Yvesand.

Kommentarer

Populära inlägg