Blackout

2022-01-13

Gud var inte bara död, utan en clown
ett ynk 
en dyngpöl
en vävnad
ville aldrig börja leva

Hennes anarkism --
en fest som uppstod av sig själv
ädel metall, kostbara juveler
vildvuxen musik
   sammansvurna

Hon skulle framträda på estrader
i de rikas salonger och de fattigas barer

Häromdagen fick jag prova Blackout Poetry tillsammans med Bokhäxan Eva Selin. Vilken fantastisk grej! Du tar en bok (i mitt fall loppisfyndade Sun Axelssons Nattens årstid). Låter blicken mjukt falla över  uppslaget. Ringar in de ord som berör dig och fogar dem samman till dikt. Så mycket text texten plötsligt rymmer. Så många nya berättelser!
 
Eva använder tekniken som ett av sina biblioterapeutiska arbetssätt (man skapar, läser, lyssnar på och tolkar varandras dikter) och hon gav mig en sådan hoppfull och innerlig tolkning. Att få mötas i text, kreativitet, meditation, tanke och känsla på det här sättet. Att upptäcka det oväntade och omedvetna. Att få se och bli sedd. Som en kombination av typ allt jag älskar. Mer av det! 



 
(Alla ni som träffar mig det närmaste året – ni vet nu vilken aktivitet som står på agendan. Över 300 sidor kvar som väntar på att bli dikt ju...)

Kommentarer

Populära inlägg