Solen

2020-01-03

... and have you ever felt for anything
such wild love--
do you think there is anywhere, in any language,
a word billowing enough
for the pleasure

that fills you,
as the sun
reaches out,
as it warms you

as you stand there,
empty-handed--
or have you too
turned from this world--

or have you too
gone crazy
for power,
for things?


Vilken mörk vinter detta är. Försöker tänka att jag, likt jorden, ligger i träda, men längtar mig galen efter ljuset, flödet, expansionen.

Häromdagen var solen ändå här. Jag jagade den uppför ett berg, över en mosse. Stod sedan där helt stilla och lät den värma mina händer. Nära mig.

Imorgon fyller jag år. Jag önskar mig sol.



Hela dikten går att läsa här. Det är Mary Oliver. Igen. I väntan på ljuset hämtar jag min näring i hennes ord.

Kommentarer

Populära inlägg