Recension : Kring Denna Kropp

2018-11-24



Stina Wollter. Konstnär, radiopratare, kroppsaktivist, Instagramfenomen, kärlekskrigare. Nu även författare. Till en underbar bok som heter Kring denna kropp. Kanske går det stick i stäv med bokens syfte att försöka ringa in upphovskvinnan enligt några slags förutbestämda mallar. För är inte själva andemeningen här att vi är så mycket mer än de etiketter som klistras på oss?

Boken kretsar, med utgångspunkt i egna erfarenheter, kring vad det innebär ha en kropp och att vara människa. Allt finns här: arbetet, relationerna, konsten, våldet, livet och döden. Allt genomsyrat av oerhörd kärlek och vilja till motstånd.

Texten kan läsas som en uppmaning till läsaren att ta makten över sin egen blick, sitt eget liv. Tilltalet inkluderande och varmt, som om hon talar rakt till mig.
Nu ska jag växa, inifrån och ut. Inte utifrån och in, skriver Stina. Hur kan hon veta att det är mantrat jag väcker mig själv med varje morgon?

Jag skrattar och jag gråter. För många är vi som lärt oss att ladda våra kroppar med destruktiv mening, och att läsa Kring denna kropp är som att bli befriad. Jag tänker att vi skulle behöva tusen böcker, tusen röster som den här. Som får oss att känna glädje över att vara vid liv och vilka vi är.


Texten finns också publicerad i bif nr 4–2018

Kommentarer

Populära inlägg