Don't think twice it's all right

2018-03-07

foto: Daniel Kramer.

I ain't sayin' you treated me unkind
You could have done better but I don't mind
You just kinda wasted my preciuos time
But don't think twice it's all right

Bob Dylans vara eller icke vara, som konstnär och Nobelpristagare, är som bekant en vattendelare. Jag tillhör den förra kategorin. Har lyssnat hela livet. Ja, jag är en Dylanman.

Att välja en välja en favoritlåt är omöjligt, men tvingas jag blir det nog ändå denna. Vissa tolkar det som nonchalans, men jag älskar hur titelns Don't think twice it's all right liksom friar från skuld. Friar båda parter. Vi gjorde som vi gjorde, det blev som det blev, vi lyckades inte speciellt bra, men tänk inte mer på det nu min vän. Ett slut utan bitterhet. I gave him my heart but he wanted my soul... I ett sådant dödläge finns det få andra alternativ än att gå. En kärlekssorg ur detachment-perspektiv.

Him förresten? Ja, jag tänker alltid att det är en kvinna som sjunger. För den allra bästa versionen gör han inte själv, den görs av Joan Baez. Bara lyssna! På lördag får jag göra det. Ja, jag gläder mig.


Kommentarer

Populära inlägg