A season in hell

2018-03-25

He didn't make me a better person, and he didn't manage to kill me! Sad, angry, I would occasionally say 'I understand you.' He'd just shrug his shoulders.

Vi hittade en lista på Patti Smiths favoritböcker. Vi fick en geniknäpp. Vi startade Patti Smith Book Club. Vi kunde ha börjat med Woolf, eller Bulgakov, eller Brontë, eller Wilde.... Vi satte ribban vid Arthur Rimbauds A seson in hell. Sturskt. Väl sturskt?

A season in hell indeed! Jag ser mig själv som en van läsare, och hyfsat intellektuell, men herregud – vi kommer att behöva varandras hjälp när bokcirkeln träffas ikväll. Såhär långt har läsningen mest bjudit på känslan från citatet ovan.

I stunder står texten ut för mig, men bara radvis. Mest får den mig att känna mig lätt korkad. Och tacka min lyckliga stjärna för Wikipedia. Vi får se vad som hänt efter kvällens samkväm. Tills dess – en stilla undran:

May it come, may it come,
The age when we'll be one.

Ja du Arthur, blir det någonsin du och jag?


Kommentarer

Populära inlägg