Inte förgäves

2019-04-12

If I can stop one heart from breaking,
I shall not live in vain;
If I can ease one life the aching
Or cool one pain,
Or help one fainting robin 

Unto his nest again,
I shall not live in vain. 


– Emily Dickinson

Jag har aldrig varit särskilt upptagen med tankar om livets mening. Märkligt kanske, då jag tillhör den kategori människor som många kallar sökare. Men är det någonting så är det detta:

Att lindra en plåga, att hjälpa ett hjärta att läka, att lyfta ett tungt sinne, om aldrig så lite. Att få vara med och plantera ett frö i en annan varelse. Inte så mycket bära varandras bördor, som att dela kärlek. Hur bandet mellan oss, mellan allt levande, blir alldeles tydligt då. När det där fröet sedan spirar – då spirar också mitt hjärta.

I några år var den här egenskapen död hos mig. Jag är så oerhört tacksam att den är tillbaka. Så lever jag inte förgäves.


Emily Dickinson 1846.

Kommentarer

Populära inlägg