Världens bästa bokcirkel

2019-03-17

Därför att jag längtar efter att få segla, fritt, bli mig själv, utan begränsningar.

Citatet, tidigt i boken, lovar gott. Och har tyckt mycket om Lena Einhorns andra romaner. Förväntningarna var alltså högt ställda. Men Geniet från Breslau var ingen favorit. Inte hos någon i cirkeln faktiskt. Vi roade oss med att hitta på alternativa titlar. Den strävsamme karriäristen från Breslau (och hans hustru) är en favorit. Den vaga Händelser i Tyskland en annan. För ärligt talat, boken är så proppad av teman och trådar att det är svårt att utröna vad Einhorn vill berätta. Någon (en sträng redaktör) borde sagt till henne att allt på en gång helt enkelt inte är möjligt.

Här finns alltså stoff för minst fyra romaner. Alla hade kunnat bli strålande om författaren bara tajtat upp och jobbat hem. Istället detta jättegrepp, där hon till slut lyckas lämna det intressantaste spåret (Clara Immerwahr, det riktiga geniet från Breslau).

Det är heller inte nödvändigt att redovisa all sin research. Faktiskt. Och berättartekniken! Oerhört svårt för den. Vill själv få dra mina slutsater. Inte bli tillsagd vad jag ska tänka.

Vad jag däremot inte alls har svårt för är mina fantastiska litteraturnördsvänner i Världens Bästa Bokcirkel. Som vanligt så kloka och roliga och underfundiga. Som jag älskar oss! Vi skulle kunna bokcirkla en Pixibok utan att ha tråkigt.

Recensenterna verkar dock älska Geniet från Breslau. Obegripligt. Men kanske har jag missat något. Kanske är det bara inte min slags bok. Hoppas att vår nästa anhalt, Tommy Oranges Pow wow, är det.

Nördträff. Hundörade böcker,  anteckningar.

Kommentarer

Populära inlägg